Welkom op de website van Radewijk

Radewijk is een van de kleinere kernen van de gemeente Hardenberg met slechts ongeveer 625 inwoners, maar heeft toch veel om trots op te zijn. Vooral de markante ligging is iets waar Radewijk trots op is en waaraan ook het begin van het Radewijker Volkslied refereert:

In een uithoek van ons landje Aan de grens van ‘t Duitse rijk Daar ligt een stil en eenzaam plaatsje ‘t Is de buurtschap Radewijk.

Als inwoner van Radewijk kun je elke Nederlander altijd gemakkelijk uitleggen waar je woont, namelijk in het puntje van de neus van Overijssel, aan drie zijden omgeven door Duitsland. Dankzij de afwezigheid van doorgaande wegen kun je in Radewijk nog genieten van echte stilte. Radewijk kenmerkt zich door een grote saamhorigheid en betrokkenheid van de bevolking.
Hiernaast kunt u de plattegrond van Radewijk bekijken.

Het meest markante gebouw van Radewijk is ongetwijfeld korenmolen ‘Windlust’
Korenmolen Windlust is eind 2020 door de familie Nijeboer geschonken aan de bevolking van Radewijk en wordt nu beheerd door (ANBI) stichting Korenmolen Windlust. Oorspronkelijk dateert de molen uit 1861, maar door blikseminslag ging deze in 1877 verloren. Met molendelen van een molen uit Oosterhesselen werd de huidige achtkantige beltmolen herbouwd. De molen staat op een voet van gemetselde baksteen. Opvallend voor een beltmolen is de op een hoogte van drie meter aanwezige stelling die deels over het bedrijfsgebouw loopt.
Onder de molen is bakkerij De Rokermolen gevestigd. De bedrijfsruimte wordt gehuurd van de stichting.  Hun producten worden zowel bij de molen als in Hardenberg verkocht.

Windlust en bakkerij De Rokermolen
foto's radewijk 008 fs.v1

Een ander markant kenmerk is de Radewijkerbeek die zich door Radewijk slingert..
Deze beek komt vanuit Duitsland in Radewijk Nederland binnen. Vanaf de Pekelbrug functioneert de beek ook als een stuk grens tussen beide landen. Gedurende de 20e eeuw is de loop van de beek verschillende keren aangepast. Bij de ruilverkaveling in de zeventiger jaren zijn de dode armen van de beek dichtgegooid en was het idyllische karakter van de beek grotendeels verdwenen.Na de wateroverlast in de jaren ’90 is de Radewijker beek weer voorzien van natuurlijke oevers. De maximale doorstroming is vergroot en er is een retentiegebied aangelegd. Dit gebied is inmiddels een mooi stukje natuur geworden.